Mer än var femte svenskar handlar mat online

2014-07-09

Att beställa mat på nätet och få varorna hemlevererade är ett sätt att storhandla som allt fler svenskar föredrar. Fenomenet med en på förhand sammansatt matkasse växer sig också allt starkare, där man veckovis får en kasse med råvaror och recept levererad till dörren. Praktiskt för barnfamiljer som har svårt att få tiden att räcka till.

E-handeln fortsätter att öka och det finns en rad oberoende aktörer samt etablerade matvarubutiker som erbjuder hemleverans av mat. I regel går det till på så sätt att kunden handlar önskade varor fram till midnatt via sin laptop, mobiltelefon eller surfplatta, väljer hur och var varorna ska levereras och betalar beställningen med sitt kontokort. Nästa dag plockas de beställda varorna ihop och körs hem till kunden.

Det finns tre starka koncept gällande den nätbaserade mathandeln: färdiga matkassar, fullsorterade matvarubutiker samt nischade matvarubutiker. I rapporten ”Digital Mathandel 2014” utförd av Svensk Digital Handel, branschorganisationen för svensk e-handel, framgår det att näthandeln av mat ökade med 38 % från 2012 till 2013. Branschen omsatte 2,2 miljarder kronor 2013.

De medverkande i undersökningen uppgav att de var nöjda med nätbutikernas öppettider samt produktkvaliteten i stort. Rapporten påvisar även att de färdiga matkassarna med planerade middagar inte längre är det populäraste konceptet. 2013 gick de digitala fullsorterade matvarubutikerna om matkassen försäljningsmässigt. Av de svenskar som handlat mat online har 43 % gjort sina inköp i en vanlig fullsorterad matvarubutik medan 36 % har satsat på en färdig matkasse. 74 % av de tillfrågade kan dessutom tänka sig att handla mat online igen under det kommande året. Den avgörande faktorn till att de medverkande i undersökningen kan tänka sig att köpa mat på nätet och få den hemlevererad är, enligt rapporten, tidsvinsten. Familjeföretaget BGA Video startade sin första fysiska butik 1993 och har idag 9 fysiska butiker. Man såg tidigt efterfrågan på tillgänglighet och valde att satsa på e-handel. Idag har BGA tre olika e-butiker med olika nischer inom foto och rörlig bild. Leverans och tillgänlighet är något som har driver kunderna till köp.

Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel, menar att mathandeln troligtvis kommer att fortsätta skjuta i höjden i takt med att den yngre generationen bildar familjer, en samhällsgrupp som redan handlar många andra produkter online.